Resultaten na half jaar parkeerbeleid

24
jan
2025

Op 1 juli 2024 startte ons nieuw parkeerbeleid in beheer van OPC. Sinds de start tot december 2024 tonen de cijfers bemoedigende resultaten. De opstartproblemen zijn stilaan opgelost en het aantal retributies en klachten neemt af.

Retributies

Vanaf de start tot eind 2024 reikte OPC 16 466 retributies uit: rechtzettingen van betalingen voor parkeersessies. Bij de start in juli haalde OPC er veel retributies uit na manuele controle. Veel bezoekers en bewoners leerden toen werken met het nieuwe parkeersysteem. OPC stelde zich in die beginfase heel soepel op: bij de minste twijfel werd de retributie geannuleerd. Vanaf augustus daalden de retributies omdat meer en meer parkeerders zich in regel stelden. De interne procedure bij OPC voorziet dat ze enkel de volledig gecontroleerde en volgens hen terechte retributiebonnen uitsturen.

Intrekken van retributies na betwisting

Van de 16 466 personen die een retributie ontvingen, waren er 7,3% die deze betwistten. 77,7% van die betwistingen kregen een positief gevolg.

Het ging onder meer over:

  • parkeerders die hun nummerplaat foutief ingaven.
  • parkeerders die een ticket aankochten maar een verkeerde zone ingaven.
  • bewoners met een bewonersvergunning die niet in hun eigen bewonerszone parkeerden. OPC annuleerde deze retributie éénmalig.
  • eigenaars van een parkeerkaart voor personen met een handicap die hun nummerplaten nog niet registreerden. Voor hen annuleerde OPC de opgelopen retributies na registratie van hun nummerplaten.

Daling aantal meldingen

In de periode juli tot december ontving OPC 2029 meldingen, waarvan 59% gingen over concrete betwistingen van retributies. De overige 41% waren algemene vragen zoals over het parkeren met de app of een bewonerskaart.
93% van die meldingen werden binnen de drie dagen behandeld.
De verhouding tussen het aantal uitgereikte retributies en het aantal betwistingen was voor de periode juli tot december 2024 vergelijkbaar met cijfers van andere steden en gemeenten.

Positieve evolutie voor handelaars, bewoners en bezoekers

Met het nieuwe parkeerbeleid is er meer rotatie voor wie een parkeerplaats zoekt in het centrum. Zo is er meer ruimte voor bewoners om in hun straat of dichte omgeving te parkeren. Het is ook positief voor de centrumhandelaars en -horecazaken die zo meer klanten kunnen ontvangen. Bovendien is er minder zoekverkeer naar parkeerplaatsen. Het maakt het centrum van Wetteren meer leefbaar en aangenaam.

Weetjes over parkeren

  • Wie moeite heeft met het installeren of het gebruik van de 4411 app kan hiervoor hulp krijgen bij de Digipunten in Wetteren
  • Ben je vergeten je gestarte parkeersessie stop te zetten? Dan betaal je maximaal 25 euro aan retributie.
  • Registreer je aan een parkeerautomaat, dan heb je voldoende tijd tussen het parkeren en het registreren van je parkeersessie.

Meer info over parkeren in onze gemeente.

Contactinfo