Elektronische vreemdelingenkaart
De elektronische vreemdelingenkaart vervangt de papieren verblijfsvergunning van zowel EU-burgers als niet-EU-burgers. Zo krijgen ook niet-Belgen toegang tot toepassingen van e-government en kunnen ook zij documenten elektronisch ondertekenen.
Voorwaarden
Zowel EU-burgers als niet-EU-burgers ouder dan 12 jaar kunnen een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen. Er zijn 9 types vreemdelingenkaarten:
- elektronische A kaart: bewijs van inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - beperkte duur
- elektronische B kaart: bewijs van Inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - onbeperkte duur
- elektronische K kaart: verblijfskaart voor gevestigde vreemdeling of voor Zwitser met (duurzaam) verblijf
- elektronische D kaart: verblijfsvergunning voor langdurig ingezetene
- elektronische EU kaart: Inschrijving - Art. 8 RL 2004/38/EG
- elektronische EU+ kaart: Duurzaam verblijf - Art. 19 RL 2004/38/EG
- elektronische F kaart: verblijfskaart van familielid van EU-burger of Belg - procedure gezinshereniging
- elektronische F+ kaart: duurzaam verblijfskaart voor derdelands familielid van EU-burger of Belg
- elektronische H kaart: Europese blauwe kaart voor hoogopgeleide werknemer
- elektronische M kaart: verblijfskaart voor begunstigde van het terugtrekkingsakkoord (Brexit)
- elektronische N kaart: verblijfskaart voor klein grensverkeer voor begunstigde van het terugtrekkingsakkoord (Brexit)
Procedure
De procedure tot het bekomen van een machtiging tot verblijf en bijgevolg tot het bekomen van een verblijfskaart is verschillend naar gelang de nationaliteit en het doel van verblijf.
Je kunt jouw elektronische vreemdelingenkaart aanvragen bij jouw gemeentebestuur. Je dient hiervoor een afspraak te maken.
Een tweetal weken na de aanvraag zul je de pin- en pukcode ontvangen waarna je de elektronische vreemdelingenkaart kunt ophalen. Je dient hiervoor geen afspraak meer te maken, maar kan gewoon langskomen tijdens de openingsuren van het gemeentehuis.
Meebrengen
- jouw huidige verblijfskaart of het attest van verlies of diefstal van deze kaart
- bij de activering van de kaart: de brief met jouw pincode en pukcode
Bedrag
Je betaalt 22 euro voor een gewone procedure.
Je betaalt 130 euro voor een dringende procedure.
Regelgeving
De afgifte van kaarten aan vreemdelingen wordt geregeld door:
- de Europese Verordening (EG) nr. 1030/2002 van de Raad van 13 juni 2002 betreffende de invoering van een uniform model voor verblijfstitels van onderdanen van derde landen
- de vreemdelingenwet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen
- de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten;
- de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen en door de uitvoeringsbesluiten van deze wetten
Contactinfo
Gemeentehuis - op afspraak
Rode Heuvel 1
9230 Wetteren