Elektronische identiteitskaart (eID)
Met een Belgische identiteitskaart kun je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kun je in het buitenland jouw nationaliteit en identiteit bewijzen.
In de eID zit een microchip gebouwd waarmee je:
- jouw identiteit online kunt bevestigen
- documenten elektronisch kunt ondertekenen.
Sinds 1 maart 2014 is de geldigheidsduur van een eID 10 jaar (oudere kaarten blijven nog 5 jaar geldig). Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van jouw kaart.
Uitzondering is de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar, die maar 6 jaar geldig is. De eID voor personen vanaf 75 jaar is 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.
Na de aanvraag van jouw eID krijg je een brief met een pincode en een pukcode toegestuurd op jouw domicilieadres.
- Je hebt jouw pincode nodig elke keer je jouw eID wilt gebruiken
- Je hebt jouw pukcode nodig om jouw pincode de eerste keer in te stellen of als je jouw pincode niet meer weet, wilt wijzigen of deblokkeren.
Voorwaarden
Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldige Kids-ID hebben, ontvangen pas automatisch een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.
Vanaf 15 jaar ben je ook verplicht om jouw identiteitskaart altijd bij je te hebben.
Procedure
Vanaf de leeftijd van 12 jaar ontvang je, van de gemeente waar je woont, automatisch een oproepingskaart om jouw eID bij de Dienst Burgerzaken van jouw gemeente aan te vragen. Als je nog een geldige Kids-ID hebt, dan krijgt je pas later een oproepingskaart.
Ook als de geldigheidsperiode van jouw eID verloopt, ontvang je automatisch een oproepingskaart, om een nieuwe eID aan te vragen.
In een aantal gevallen kun je ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij jouw gemeente:
- als jouw eID verloren, gestolen of beschadigd is
- als jouw pasfoto niet meer gelijkend is
- als je van naam of geslacht verandert
- bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
- als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
Je dient hiervoor een afspraak te maken.
Je gaat vervolgens met jouw oproepingskaart en jouw huidige identiteitskaart naar jouw gemeente. Na 3 tot 4 weken, krijgt je per brief bericht dat jouw eID klaar ligt.
Om de 'elektronische handtekening' te kunnen gebruiken, ontvang je in de brief ook een pincode en een pukcode. Neem deze brief met de codes mee naar het gemeentehuis als je jouw eID afhaalt. Jouw pincode kun je bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers). Afhalen van jouw identiteitskaart kan zonder afspraak tijdens onze openingsuren.
Let op. Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om jouw eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat jouw oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van jouw eID nog geen oproepingskaart ontvangen, vraag dan onmiddellijk zelf bij jouw gemeente een nieuwe eID aan.
De tarieven voor een eID verschillen van gemeente tot gemeente.
In dringende gevallen kunt je een spoedprocedure aanvragen met levering binnen 1 of 2 dagen (aanvraag vóór 15u, anders schuift het een dag op). Let op: hiervoor betaal je wel een hogere kostprijs.
Er is ook een speciale procedure voor identiteitskaarten met losgekomen chip of onleesbare chip. Hiervoor moet je langsgaan bij jouw gemeentebestuur.
Neem voor meer info contact op met jouw gemeente.
Meebrengen
Bij de aanvraag van jouw eID brengt je volgende zaken mee:
- jouw oproepingskaart
- jouw huidige identiteitskaart of het vervangingsattest van verlies / diefstal / vernietiging
Bij het afhalen van jouw eID:
- persoonlijk aanmelden
- jouw oude identiteitskaart of vervangingsattest van verlies / diefstal / vernietiging
- de brief die je thuis kreeg met de vraag jouw identiteitskaart af te halen en waarop ook jouw pin- en pukcode vermeld staan
Bedrag
Je betaalt 22 euro voor een gewone procedure.
Spoedprocedures:
- Je betaalt 130 euro voor een dringende procedure.
- Je betaalt 160 euro voor een dringende procedure met gecentraliseerde leveringen afhaling in Brussel.
Uitzonderingen
Als je door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar de Dienst Burgerzaken kunt gaan, kunt je een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Neem daarvoor contact op met jouw gemeente.
Contactinfo
Gemeentehuis - op afspraak
Rode Heuvel 1
9230 Wetteren